Zaterdag 7 november was het al weer tijd voor de tweede editie van CoderDojo Den Haag. Met ongeveer 20 deelnemers al een verdubbeling ten opzichte van onze eerste CoderDojo :-).
Tijdens de vorige editie waren de kinderen erg enthousiast over Scratch en wilden ze graag weten hoe je ‘ingewikkeldere’ dingen maakt. Deze keer hebben we daarom voor de kinderen die scratch al een beetje kennen een workshop voorbereid om een spel te maken. Je kon ook beginnen met het ontdekken van code op Code.org, of werken aan je 3D tekentalent met TinkerCad.
Scratch: In het basis scratch spel kan je rondvliegende vleermuizen vangen met een heks die je stuurt met je pijltjestoetsen. Stap voor stap hebben we bedacht hoe we de vleermuis zelf kunnen laten vliegen, hoe de heks gaat luisteren naar je pijltjestoets en hoe je punten kan tellen voor elke vleermuis die is gevangen. Nadat het iedereen was gelukt om het basis spel te maken gingen ze zelf aan de slag om het leuker, mooier en spannender te maken. Al snel schalden verschillende geluiden door de zaal als vleermuizen werden gevangen, werden er high scores bijgehouden en verbeterd, werden timers gemaakt en zelfs een multiplayer variant werd bedacht.
Na een middagje hard werken ging iedereen trots en vol nieuwe ideeën naar huis.
Tot de volgende CoderDojo op 12 december!